تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/03/23 - 06:53
کد خبر: 507508

نگاهی بر تبلیغات تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری؛

آغاز تبلیغات انتخاباتی/ از شعار ادامه راه رئیس جمهور شهید تا ایده‌های اداره کشور

آغاز تبلیغات انتخاباتی/ از شعار ادامه راه رئیس جمهور شهید تا ایده‌های اداره کشور

در این گزارش نگاهی بر تبلیغات تلویزیونی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواهیم داشت.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته تبلیغات تلویزیونی نامزدها آغاز شد و رفته رفته کشور فضای انتخاباتی به خود گرفته است. در ادامه این گزارش نگاهی بر نطق‌‍‌های تبلیغاتی کاندیداها که در رسانه ملی صورت گرفته است خواهیم داشت.

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میهمان برنامه (با مردم) از شبکه یک سیما بود که در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های وی را می‌خوانید:

ما امروز یک فرصت تاریخی پیش‌رو داریم

امروز یک جهان فرصت پیش روی ما است که می‌تواند ایران را جهش بدهد، عرصه، عرصه تعارف نیست. عرصه، عرصه درنگ نیست. این فرصت‌ها باید به قدرت و پیشرفت و تعالی ملت تبدیل شود. نباید این فرصت تاریخی را از دست داد. اول از همه باید این فرصت‌ها را شناخت، ثانیا برای استفاده حداکثری از آن‌ها برنامه ریزی کرد تا نه تنها مشکلات کشور حل شود بلکه به یک پیشرفتی برسیم که در تراز شایستگی‌های شما مردم عزیز ایران است و باز این ممکن نیست مگر این که همه شما تک تک آحاد مردم بتوانند نقش ایفا کنند و از ظرفیت همه مردم ایران برای این جهش بزرگ و تاریخی استفاده بشود.

با مطالعۀ شب امتحانی نمی‌توان در بزنگاه تاریخی، تصمیم درست گرفت

مردم عزیز ایران، تحقق این امر نقشه راه می‌خواهد، برنامه می‌خواهد، برنامه‌ای که آماده باشد یعنی با مطالعات عمیق، با استفاده از تجربه‌های علمی و عملی از قبل تهیه شده باشد. با مطالعه شب امتحانی نمی‌شود در این بزنگاه تاریخی تصمیم درست گرفت. در یازده سال گذشته عمده وقت من و صد‌ها نفر از همراهانم در گفتمان دولت سایه بر شناخت مسائل کشور و راه حل آن‌ها متمرکز بوده است.

کمتر وقت داشتم تا در جلسات محفلی و گعده‌های سیاسی شرکت کنم البته موجب گلایه برخی دوستان هم می‌شد. تلاش کردم تا ذهنم را به روی حاشیه‌ها و لابی‌ها و جلسات کم مایه سیاسی ببندم و در عوض در‌های دفترم را به روی صد‌ها کارشناس و متخصص و مدیر و دانشمند و فعال اجتماعی و دانشگاهی و کارگری باز کنم که از ماندن پشت لابی‌های خسارت بار سیاسی و مناسبات جناحی خسته شده بودند. ده‌ها کارگروه تخصصی برای رصد مشکلات کشور و طراحی راه حل‌های جدید تحت عنوان گفتمان دولت سایه تشکیل دادیم، مدیران و کارشناسانی که با ما همکاری کردند به بیش از هزار نفر می‌رسند.

در فهرست طولانی و پرشمار همکاران ما در دولت سایه، همه همه جور سلیقه سیاسی و همه سطوح کارشناسی از مدیران عالی دولت‌های گوناگون تا مدیران میانی و کارشناسان حضور داشتند. در کنار فعال سازی این ستاد چابک و کم هزینه، ولی پرکار، بیش از ۱۴۰ بار به نقاط مختلف کشور سفر کردم و از نزدیک و در دل میدان با مشکلات اقشار و اصناف مختلف آشنا شدم، از کارگران هپکو تا کوله بران بانه، از صیفی کاران آبدان بوشهر تا کشاورزان کریم آباد رشتخوار، از شرکت‌های دانش بنیان در نیشابور و سبزوار تا فعالان اقتصادی در چابهار و صد‌ها جمع دیگر کارگری و دانشجویی و اقتصادی و کشاورزی و اجتماعی و فرهنگی دیگر. 

رئیس‌جمهور بعدی حتی یک روز فرصت تردید و تأخیر ندارد

مردم عزیز ایران، رئیس جمهور بعد حتی یک روز هم فرصت تامل، تردید و تاخیر ندارد. به شما عرض می‌کنم به اتکای سال‌ها بررسی و آمادگی ما نه تنها یک روز را از دست نخواهیم داد بلکه از آن جا که مسائل را سایه به سایه دنبال کرده ایم از همان فردای انتخابات کار را شروع می‌کنیم، با تصمیمات نقطه زن، راهبردی و البته اولویت دار و نه تصمیم‌های فرعی و نمایشی.

دولتی که صد‌ها اولویت دارد، یعنی هیچ اولویتی ندارد

مقام ریاست جمهوری، مقام اجرا به معنای پیمان کاری نیست، ریاست جمهوری جایگاه تشخیص و تصمیم است، دوری از تردید، تاخیر و تعجیل‌های نادرست، لازمه این جایگاه است. دولتی که صد‌ها اولویت داشته باشد در حقیقت اولویتی ندارد. ادعا می‌کنم و بسیاری هم به این گواهی می‌دهند که به تصویری جامع، درک دقیق و تحلیل عمیقی از مسائل کشور رسیده ایم و با جمع بندی‌های کارشناسی و راهبردی، برنامه‌های حساب شده‌ای تهیه کردیم که نه محصول یک تکاپوی عجولانه چند روزه یا چند ماهه که حاصل یک فرآیند روش‌مند کارشناسی و تجربی حداقل یازده ساله است.

من در تمام این سال‌ها تلاش کردم به جوانانی که علاقمند به کار سیاسی هستند الگوی متفاوتی از کنش سیاسی ارائه کنم که بدانند کار سیاسی فقط به معنای جا به جا شدن در جلسات و محافل و باند‌های سیاسی و جناحی نیست و سیاست ورزی درست یعنی متمرکز شدن روی مسائل واقعی، خوشحالم که گفتمان دولت سایه تا حدی توانست این الگوی متفاوت را آشکار کند. 

مردم عزیز ایران، به عنوان کسی که سال‌ها هم با سیاست خارجی درگیر بودم و هم با سیاست داخلی، معتقدم بیشتر از این که نگران تهدید‌های داخلی و خارجی باشیم، باید نگران استفاده نکردن و هدردادن فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور باشیم. ما امروز در یک فرصت بزرگ تاریخی هستیم، هر ملتی که از فرصت‌های تاریخی غفلت کرد از مسیر پیشرفت عقب ماند، با همین پشتوانه بود که در بزنگاه‌های تصمیم گیری سعی کردیم با تصمیم سازی‌های کاملا تخصصی و ناظر به منافع ملی، دولت‌ها را با هر گرایشی که دارند یاری کنیم. ده‌ها نامه کارشناسی در مورد مسائل کشور به عالی‌ترین مراجع تصمیم گیری از رهبری معظم انقلاب تا روسای محترم جمهور و روسای قوای دیگر ارسال شد.

یادی کنم از برادر عزیزمان، رئیس جمهور شهید و محبوب ملت که با دلسوزی از هر یک از این نامه‌ها با اخلاص استقبال می‌کرد، ارجاع می‌داد و پیگیری می‌کرد که مجموعه‌ای از دستور‌های شهید رئیسی روی این پیشنهاد‌ها به اطلاع شما خواهد رسید. به عنوان نمونه از قبل از دولت شهید رئیسی ادعا می‌شد نمی‌توان نفت را فروخت، ما راهکار‌های فروش نفت را در همان شرایط تهیه کردیم و به دولت وقت دادیم و در همان زمان فروش نفت شروع شد، اما در دوره شهید رئیسی جدی گرفته شد، تکمیل شد و به جایی رسید که فروش نفت ما به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید.

چهار سرفصل اصلی را سرلوحۀ دولت خودم قرار دادم/انضباط مالی اصلی‌ترین اولویت‌های رئیس جمهور آینده

مردم عزیز ایران، درک ما از شرایط کشور ما را به این اولویت‌ها رساند، چهار سرفصل اصلی را سرلوحه دولت خودم قرار دادم که به عنوان اولویت آن‌ها را پیگیری جدی خواهم کرد، یک، انضباط، اگر جمع بندی من این است که انضباط مالی باید یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های رئیس جمهور باشد این جمع بندی هم متکی است بر یک مطالعه نسبتا گسترده‌ای که راجع به مالی ایران از مشروطه تا به امروز داشتم چه شش برنامه بعد از انقلاب، چه شش برنامه قبل از انقلاب، چه مطالعاتی که دیگران درباره اقتصاد ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی داشتند.

از سوی دیگر تجربه کاری و حرفه‌ای خودم در بدنه دولت، سی سال پیش من رئیس بازرسی وزارت خارجه بودم بعد‌ها در جایگاه معاون وزیر، بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی، دقیقا این را تجربه کردم و به این نتیجه رسیدم که تا انضباط مالی محقق نشود اکثر بخش‌های دولت مختل خواهد شد. انضباط مالی یعنی همان چیزی که در محاوره به آن حساب و کتاب گفته می‌شود، شما یک منبع آب دارید قرار است این منبع با یک لوله کشی به باغچه‌های تشنه برسد اگر شیلنگ‌هایی که قرار است بودجه کشور را به مصارف ضروری برسانند نشتی داشته باشند شما هرچقدر هم که منبع را پر آب کنید باز تشنگی باغچه‌ها برطرف نخواهد شد. نفت ۲۰ دلار است مشکلات است، ۷۰ دلار است، ۱۳۰ دلار می‌شود باز هم است.

اشکال کجا است؟ مثالی بزنم تا ببینید آن تحقق انضباط مالی چه تاثیر بزرگی می‌تواند داشته باشد، اولین نمونه مسئله میترینگ است، ما سالانه چند میلیارد دلار نشتی و پرتی در تولید و فروش نفت و گاز داریم، چند میلیارد دلار. در ابتدای دولت برادر عزیزمان شهید رئیسی یک بررسی انجام شد این بررسی خدمت ایشان تقدیم شد به تائید وزیر نفت دولت هم رسید، بیان می‌کردند که بله آن چه در نفت، در فرآورده‌های نفتی تولید می‌شود به طور متعارف دو تا چهار درصد پرتی دارد یعنی اگر شما روزی سه میلیون بشکه نفت تولید می‌کنید می‌گویند دو تا چهاردرصد آن به اسم ته کشتی، ته لوله، ته مخزن، ته کامیون، ته پالایشگاه پرتی دارد، شما خبر را زیادی می‌شنوید مثلا گفته می‌شود امروز ۶۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق کشف شد، این ۶۰ میلیون لیتر چگونه کشف می‌شود؟ مگر یک باک یا دو باک بنزین است؟ از کجا این‌ها جمع می‌شود و بعد این رقم چقدر می‌شود، کشوری که عمده منابع درآمدش، درآمد نفتی است، چند میلیون بشکه نفت و گاز در روز تولید می‌کند دو درصد تا چهار درصد پرتی آن می‌دانید چند میلیارد دلار می‌شود؟

حالا سوال این است آیا نسبت به چنین موضوعی که باعث به هدررفتن منابع یک ملت می‌شود در حالی که با همین چند میلیارد دلار، هزاران پروژه عمرانی می‌توان انجام داد چیز کمی است؟ آیا نباید به این رسید؟ یعنی این موضوع ظرف ۵ سال می‌شود چیزی نزدیک چندین میلیارد دلار، حالا بحث ما این است که به این چگونه باید رسید. اتفاقا با توجهی که به این موضوع شد، بررسی که شد خدمت برادر عزیزمان شهید رئیسی داده شد و دستوری که ایشان دادند این در مسیر پیگیری قرار گرفت و امروز خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه قرار گرفته، اما مهم، اجرای آن است. کسانی که در سال چند میلیارد دلار از این پرتی‌ها سود می‌برند حتما مقاومت خواهند کرد، اگر ما انضباط مالی را به آن توجه نداشته باشیم بسیاری از منابع کشور به بهانه‌ها و عناوین گوناگون می‌تواند به یغما برود.

مثالی دیگر که در مورد همین انضباط مالی باید ذکر کرد مسئله مصارف ارزی کشور است، شما می‌دانید ما یک درآمد‌های ارزی داریم، یک مصارف ارزی داریم لذا باید یک بودجه ارزی دقیق داشته باشیم، قصه چای دبش چرا پیش آمد، چون انضباط مالی در طی سال‌ها جدی گرفته نشده بود، اگر انضباط مالی در اولویت، این را تکرار می‌کنم در اولویت دولت قرار بگیرد برکات بسیار بزرگی را به دنبال خواهد داشت و من این را اولویت جدی دولت خودم قرار خواهم داد. ما در این باره فهرست اولویت‌های انضباط مالی را کار کردیم و برنامه مشخص داریم. یکی از آن موضوعات، بحث جریان حاکمیت ریال است اگر شما می‌خواهید اقتصادتان را سامان بدهید، اگر شما می‌خواهید جلوی بی انضباطی‌ها را بگیرید، اولین شرط آن چیست که ریال که واحد رسمی پول کشور است بر آن حاکمیت داشته باشید. یکی دیگر از مصادیق انضباط مالی، بحث بانک‌ها است مثلا تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار مشتریان خودشان قرار می‌دهند این تسهیلات کجا می‌رود، در چه جهتی می‌رود، چرا عده‌ای از مردم ۵۰ درصد از مردم هیچ گاه هیچ تسهیلاتی از بانک‌ها نگرفته‌اند و در عوض برخی از افراد ۱۰ درصد از افراد حجم عمده تسهیلات به آن‌ها اختصاص پیدا کرده است. این‌ها آن چیز‌هایی است که در یک نظام منضبط مالی حساب و کتاب پیدا می‌کند.

مشارکت مردم در پیشرفت کشور؛ سرفصل مهم دولت آینده

 مردم عزیز ایران، اولویت دومی که دولت ما به آن توجه خواهد کرد و سرفصل مهمی که من در همه بخش‌ها آن را با جدیت پیگیری خواهم کرد مشارکت فراگیر و همه جانبه همه آحاد و اقشار مردم در پیشرفت کشور است اگر ما صحبت از رشد ۸ درصد در برنامه ۵ ساله هفتم می‌کنیم این رشد ۸ درصد چگونه به دست می‌آید؟ من معتقد هستم این رشد حتماً می‌تواند محقق شود حتی بیشتر از آن، اما با فراهم کردن بستر برای بروز توانمندی‌های همه مردم، صد‌ها دانشکده در کشور داریم که کارشان برگزاری کلاس و امتحان گرفتن است اگر ما صحبت از رشد ۸ درصد می‌کنیم سهم دانشگاه‌ها در این چیست؟ این هم حق دانشگاه است، هم ماموریت دانشگاه است که بتواند در این ماموریت بزرگ در این رسالت تاریخی برای جهش کشور نقش ایفا کند.

اگر ما مثلاً می‌گوییم اشتغال و ارزآوری دو موضوع اصلی در اقتصاد کشور ما است باید مردم را مشارکت داد چه جایی بهتر از دانشگاه‌ها؟ ما میلیون‌ها دانشجو، دانش آموخته و اساتید ارزشمندی داریم که بهترین دوران عمر خودشان را برای علم و دانش گذاشتند، آیا این علم و دانش در مسیر جهش کشور و پیشرفت کشور نباید به کار گرفته شود؟

اگر ما برای این برنامه داشته باشیم که برنامه داریم از همین سال تحصیلی جدید این برنامه شروع خواهد شد دانشگاه‌ها باید ماموریت داشته باشند تا بتوانند در پیشرفت اقتصادی کشور، در رشد ۸ ساله پیشرفت کشور در جهش اقتصادی کشور مشارکت داشته باشند این همان چیزی است که ما دنبال خواهیم کرد. دانشکده‌های ما این قابلیت را دارند دانشگاه تهران، شریف، امیرکبیر، دانشگاه تبریز، اصفهان، کرمان، مشهد همه دانشگاه‌های ما باید ماموریت پیدا کنند برای این که بتوانند در این مسیر پیشرفت کشور نقشی داشته باشند که این نقش را من مطمئن هستم آن‌ها به بهترین شکل ایفا خواهند کرد.

پورمحمدی: دولت باید امنیت فعالیت اهالی هنر را تضمین کند

مصطفی پورمحمدی در پیامی تصویری با تاکید بر این که دولت باید امنیت فعالیت اهالی هنر را به طور روشن و شفاف تضمین کند، افزود: من نه تنها در حوزه هنر بلکه در هر حوزه ای معتقدم دستگاه نظارتی، حفاظتی و حراستی باید وظایف خاص خودشان را انجام دهند و در حوزه تخصصی و حرفه ای دخالت نکنند.

پورمحمدی ادامه داد: دستگاه نظارتی حق دخالت، امر و نهی ،کم و زیاد کردن ندارد بستر بسیاری از انحرافات، بالا رفتن هزینه ها، پایین آمدن کارآمدی و موازی کاری ها و آزردگی خاطر بسیاری از متخصصین و صاحبان حرفه ها به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.

محسن منصوری رئیس ستاد انتخابات جلیلی شد

محسن منصوری ضمن انتشار نامه‌ای خطاب به سرپرست ریاست جمهوری، از انتصاب خود به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی خبر داد. وی در این نامه با اعلام اینکه «وظیفه خود را در زمینه‌سازی برای روی کارآمدن دولتی معتقد به گفتمان انقلاب اسلامی و مسیر افتخارآمیز دولت شهید آیت‌الله رئیسی می‌دانم»، مرخصی خود از سمت معاونت اجرایی رئیس جمهور را اعلام کرد.

منصوری ۴۰ ساله جوان‌ترین فرماندار دولت دهم و جوان‌ترین استاندار دولت سیزدهم بوده که معاونت بنیاد مستضعفان، مدیرعامل بنیاد علوی را نیز در کارنامه دارد.

وی همچنین با اعتماد آیت‌الله رئیسی، پس از صولت مرتضوی مسئولیت معاونت اجرایی ریاست جمهوری در دولت سیزدهم را عهده دار است که به دلیل رعایت قانون، در ایام منتهی به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مرخصی خود را اعلام کرد.

زاکانی: برای حضور در انتخابات مرخصی می‌گیرم

علیرضا زاکانی شهردار پایتخت روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره حضور معاونانش در ستاد تبلیغاتی وی برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هرکسی بخواهد کار کند باید از فردا مرخصی بگیرد و تشریف بیاورد البته هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

علیرضا زاکانی در حکمی لطف الله فروزنده معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران را به عنوان رییس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرده بود.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته مرخصی شهردار تهران در ایام انتخابات را حق طبیعی او دانسته و گفته بود: زاکانی نمی‌تواند همزمان دو کار را انجام دهد بنابراین یک معاون را به عنوان جانشین موقت خود تعیین خواهد کرد تا امور محوله را انجام دهد.

قاضی‌زاده: مردم باید سهامدار دارایی‌های دولت شوند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «با مردم» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رئیس جمهور شهید، درباره ویژگی‌های مدیریتی شهید رئیسی گفت: شهید رئیسی حتی با اطرافیان خود در مبارزه با فساد تعارف نداشت. یکی از عمده ترین برجستگی‌های دولت شهید رئیسی این بود که ایشان آینده را فدای حال نمی کرد.
وی ادامه داد: هفتاد سال است که تورم مزمن داریم و در دولت تلاش شد تا این مشکل در آینده برطرف شود؛ متاسفانه اختاپوس اقتصاد دولتی همه جا استوار است، بنابراین اقتصاد باید ملی و مردمی شود. لازم است تا خصوصی سازی انجام شود و مردم سهام داران دارایی‌های دولت شوند. توزیع ثروت که در مراکز کشور وجود دارد باید شامل کل کشور شود.

رئیس‌جمهور نباید خارج از اختیارات خود به مردم قول دهد

قاضی زاده هاشمی با اشاره به این موضوع که ریشه در حوزه دارم اما بزرگ شده دانشگاهم و از ظرفیت حوزه و دانشگاه می‌توانم استفاده کنم، گفت: خود را موظف به سربازی ولایت میدانم و معتقدم رئیس‌جمهور نباید خارج از اختیارات خود به مردم قول دهد، این موضوع از ناآگاهی و دروغگویی نامزد است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره شعار دولت خود گفت: شعار دولت من، دولت مردم و خانواده است. دولت باید در جایی وارد شود که مردم در آن وجود ندارند. باید کاری شود که دولت و مردم باهم ادغام شوند.

اختیارات متمرکز در دولت باید به استانداران داده شود. در زمان تصدی گری بنده در بنیاد شهید همین کار انجام شد و به مدیران استانی اختیار مدیر بنیاد را دادم. حتی بخش داران و فرمانداران نیز باید با نگاه مردم انتخاب و عزل شوند.

قاضی زاده هاشمی با ذکر این نکته که حکومتی که خود را مزین به نام امیرمومنان(ع) می‌داند باید همانند ایشان مردمی رفتار کند، اظهار کرد: تمامی بنگاه‌های اقتصادی دولت باید به مردم واگذار شود و شرکت‌هایی مثل نفت و گاز نیز باید مردمی شوند و مردم در آن سهیم باشند.

وی درباره برنامه‌های خود برای خانواده گفت: خانواده اصلی ترین بخش جامعه است. اگر می‌خواهیم تمامی ابعاد رشد در جامعه اتفاق بیفتد باید خانواده‌ای مناسب و در شان داشته باشیم. باید کاری کنیم تا پدر خانواده با شغلی آبرودار بتواند هزینه‌های خانواده و فرزندان خود را بدست آورد و پس انداز نیز داشته باشد.

این نامزد انتخاباتی درباره فعالیت خود در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: زمانی که در مجلس بودم به همه سیاست‌های کلان و حقوقی کشور آگاه شدم. میدانم باید اصلاحات بزرگی در نظام حکمرانی با نگاه آرمانی شهید رئیسی و نگاه اسلامی انجام دهیم. در دولت بنده نیروهایی که عاشق شهادت هستند و راه خدمت را طی می‌کنند، انتخاب خواهند شد.

قاضی زاده در پایان گفت: ایران با مناظره و جنجال درست نمی‌شود. رئیس‌جمهور باید با سابقه، بابرنامه و نگاهش جامعه را اصلاح کند. در حال حاضر کشور نیاز به یک جراح دارد و من نیز یک جراحم. اگر نظام اداری کشور جراحی نشود، اقتصاد و تورم اصلاح نمی‌شود. آرزو دارم تمدن بزرگ در ایران بار دیگر با شجاعت مدیران ایجاد شود اما متاسفانه بعضی از حکمرانان ما در کشور ترسو هستند و از گرفتن تصمیم‌های بزرگ می‌ترسند. در آخر یادآوری می کنم که وابسته به هیچ جریانی نیستم و با کمک مردم ایران پیشرفته و متمدن را ایجاد خواهم کرد.

قالیباف: دنبال تحول هستم

محمدباقر قالیباف در برنامه «صف اول» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رئیس جمهور شهید، در توضیح مسئولیت های خود در سال های گذشته گفت: آغاز جوانی ما با آغاز بهار انقلاب و مبارزات انقلاب اسلامی بود که فعالیت های اجتماعی و سیاسی داشتیم؛ در سال ۵۷ زلزله طبس شد که اولین کار جهادی ما در زلزله طبس بود.

وی با بیان اینکه در ۸ سال دفاع مقدس در جبهه بودیم، افزود: بعد از آن بخش عمده ای از کار در بسیج گذشت و در قرارگاه سازندگی خانم الانبیا مسئولیت داشتیم و بعد فرماندهی هوافضای سپاه را بر عهده داشتیم که امروز از قدرت های موشکی دنیا هستیم و بعد هم توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتیم.

قالیباف یادآور شد: ۱۲ سال شهرداری تهران و همان زمان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت شدم و بعد دوره ای در مجلس افتخار نمایندگی مردم تهران را داشتم و اکنون هم نماینده مجلس دوازدهم هستم.

وی با اشاره به سوابق علمی خود گفت: تحصیلات دانشگاهی ام را بعد از دوران دفاع مقدس شروع کردم؛ دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس گرفتم و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستم و این مدت مشغله کاری اجازه نداد ارتباط دانشگاهی را قطع کنم. کشورداری موضوع درس و مطالعه من است و چندین تالیف در دانشگاه تهران در حوزه های جغرافیای سیاسی و حکمرانی دارم. همچنان مشغول تدریس هستم و دوشنبه هفته قبل پانزدهمین جلسه ترم زمستانی را داشتم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره سطوح مختلف مسئولیت های خود بیان کرد: یکی از توفیقات در آغاز انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی این بود که همه در جبهه حضور داشتیم که قبل از آن آشنایی با آموزش دفاعی نظامی داشتیم. وقتی جبهه شکل گرفت به عنوان رزمنده عادی رفتیم. آن زمان سازماندهی در جبهه مثل شرایط امروز نبود و بسیجی‌ها از نقاط مختلف می آمدند و خودمان را به خطوط جبهه اول رساندیم. کار ما از رزمندگی عادی بود که بعد یگان ها و گردان ها و تیپ ها شکل گرفت.

قالیباف ادامه داد: فضای جبهه معنوی و مدیریتی و اعتماد کامل بود و رزمندکان دلبستگی خاص به هم داشتند و افراد براساس شایسته سالاری در جبهه انتخاب شده و خود رزمندگان از بین خودشان انتخاب می کردند. اولین مسئولیتم در عملیات قبل از بیت المقدس در اوایل جنگ بود. در ۲۰ سالگی فرمانده تیپ مستقل امام رضا شدم. بعد از دوران دفاع مقدس قائم مقام نیروی مقاومت بسیج و بعد فرمانده هوافضای سپاه با حکم فرماندهی معظم کل قوا و بعد هم نیروی انتظامی و بعد شهردار شدم.

وی گفت: مردم شناخت نسبی از من دارند به خصوص از زمامی که خدمت را از جایی شروع کردم که با زندگی مردم سروکار داشتم یعنی از نیروی انتظامی و شهرداری تهران که بیشترین طول خدمت را از تاریخ شکل گیری بلدیه در تهران داشتم.

دنبال تحول هستم

قالیباف بیان کرد: جزو مدیرهایی محسوب می شوم که دنبال تحول هستند. در نیروی هوایی به دنبال تحول بودم که یک تحول در هوافضای سپاه در حوزه موشکی رخ داد.

وی توضیح داد: باید پیشرفته ترین تکنولوژی ها را به کار می گرفتیم. آن زمان پای دانشگاه و نیروهای جوان و خلاق را باز کردم و همکاری کردند که پایه های آن را می بینید که جزو ۵ قدرت اول جهان در حوزه تکنولوژی هستیم.
قالیباف گفت: آن زمان اتفاقات و تحولات عظیمی رخ داد و شهرک موشکی زیرزمین که بعد از سال ها پیدا شد یکی از شاهکارهای فنی، مهندسی و مدیریتی بود که آن زمان رخ داد و پیچیدگی سختی دارد که از زیرزمین سنگین ترین موشک های بالستیک نگهداری شود و بحث های ایمنی و فنی آن بسیار پیچیده است.

 

وی ادامه داد: در وعده صادق جمهوری اسلامی این توان را داشت که در قدرت جهانی ظهور کند یعنی در طول هزار کیلومتر خط آتش بود که از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه موشک شلیک شد.

قالیباف با اشاره به عملکردش در نیروی انتظامی گفت: معتقدم باید با روحیه تحول پیش رفت و اینکه حضرت علی می فرماید فرزند زمانه خویش باشیم. سعی کردم با فناوری روز و نیروهای جوان و خلاق و روحیه تحول گرایی کار را دنبال کنم.

وی یادآور شد: در پلیس در کمتر از ۱۳ ماه سامانه ۱۱۰ در کشور راه انداری شد و پلیس همه جا در دسترس مردم بود. همچنین با راه اندازی ۱۹۷، نظارت و دقت در پلیس ایجاد شد و کاملا این تحول را مردم حس کردند.

این کاندیدا با بیان اینکه سرمایه و بهره وری وزن مساوی در رشد اقتصادی دارند، افزود: هر کجا توفیق خدمت داشتیم بهره وری در اولویت قرار گرفت؛ بهره وری یعنی چابک کردن سازمان، دقیق کردن فرایندها و تقسیم کار صحیح که اینها سیستم را کارآمد می کند، وگرنه تحول رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به عملکردش در شهرداری تهران گفت: آن زمان روشن بود که پروژه ها کی شروع و کی اجرا می شود؛ باید مدیریت مکانیکی را به سمت داینامیکی برد و امروز مدیریت سایبرنتیکی در کشور تحول آفرین خواهد بود. در مسائل اقتصادی هم باید این نگاه باشد.

قالیباف تاکید کرد: امروز مهمترین نکته این است که باید مدیریت دقیق و عمیق و منطبق بر هوشمندسازی و شفاف سازی و مردمی سازی حاکم باشد.

وی درباره اینکه در دولت او چه طور مردمی سازی رخ می‌دهد، گفت: در نیروی انتظامی، امنیت را مردمی کردیم؛ قبلا در پاسگاه و کلانتری سربازان و رزمندگان نیروی انتظامی در خیابان برای پیشگیری گشت می دادند که کم‌اثر و پرهزینه و آسیب زا بود. ما با استفاده از فناوری یک پلفترم تعریف کردیم و همه مردم فرصت گزارش خطا و جرم پیدا کردند و با کمترین نیرو، بیشترین بازدهی حاصل شد؛ این مردمی سازی است.

قالیباف با یادآوری راه اندازی سامانه ۱۳۷ در شهرداری تهران گفت: مردم اشکالات را دیده و شهرداری را برای رفع آن فرامی خواندند؛ این همان مردمی سازی است.

مردمی سازی شعار نیست و حقیقت و واقعیت است

این کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مردمی سازی شعار نیست و حقیقت و واقعیت است، گفت:حرف ما در مجلس این بود که اقتصاد با رویکرد اقتصاد مردمی پویا و مقاوم می شود.

قالیباف با بیان اینکه شعارش در انتخابات «خدمت و پیشرفت» است، گفت: البته این فقط شعار نیست؛ سابقه ام نشان می دهد که هر آن چه وعده دادم را عمل کردم.

وی در توضیح علت نام گذاری این شعار گفت: ما در حوزه اقتصادی مشکلات داریم و باید کارهای کوتاه مدت برای مردم انجام دهیم. مشکلات جدی در حوزه معیشتی، آب رسانی و سلامت است و برخی از مردم قدرت خرید کالاها را ندارند و باید تحت عنوان «خدمت» این موضوعات را دنبال کرده تا مردم به آسایش نسبی برسند به خصوص آن هایی که در فقر مطلق به سر می برند.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید برخی از مشکلات ریشه ای حل شود، گفت: کی قرار است تورم و گرانی و نوسانات و عدم ثبات در اقتصاد حل شود؟ حل این موارد با رسیدن به پیشرفت است که برای آن به دنبال سرمایه گذاری و تولید ثروت هستیم؛ بپذیریم در یک دهه گذشته متوسط سالانه رشد اقتصادی یک درصد بوده است؛ لذا باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که آن وقت قادر به توجه به این مشکلات هستیم.

شعارمان «دولت خدمت و پیشرفت» است

وی ادامه داد: اگر تولید ثروت و رشد اقتصادی با عدالت و توام نباشد، ممکن است دوباره مشکلات سخت تری را درست کند لذا شعارمان «دولت خدمت و پیشرفت» با محوریت برنامه هفتم پیشرفت کشور است.

قالیباف در آسیب شناسی از روابط بین قوا گفت: در قانون اساسی تفکیک قوا آمده و بند ۷ اصل ۱۱۰ قانون اساسی به هماهنگی بین قوا اشاره دارد. پس هماهنگی و نشست ها در سطح سران قوا ضروری است که این نشست ها در سال های اخیر بوده است.

وی با تاکید بر لزوم تعامل بین قوا گفت: قانون را مجلس می‌نویسد و اجرا با دولت است، در قوه قضاییه نیز نظارت بر اجرا با سازمان بازرسی کل کشور است. هماهنگی سران قوا فرصتی برای درک متقابل بین مسائل ایجاد می کند.

وی گفت: اگر کار با هماهنگی و همدلی انجام نشود هم افزایی لازم به وجود نمی آید در نتیجه مدیران خیلی نمی توانند خلاقیت لازم را داشته باشند و برخی مدیران شجاعت خود را از دست می دهند. البته باید تعامل در کنار رعایت تفکیک قوا باشد تا مردم به عنوان ذی نفع نهایی منفعت نهایی را ببرند.

دولت را نمی‌توان با شعار اداره کرد

قالیباف درباره علت کندی در نظام دیوان سالاری گفت: هر مجموعه و سازمان و در کلان آن، دولت را نمی‌توان شعاری اداره کرد؛ ۴۵ سال از انقلاب اسلامی گذشته و من کارنامه ای دارم و اگر مردم من را قضاوت می کنند می پرسند در پلیس و شهرداری چه چیزی تحویل دادی؛ پس وقتی شعارم را «خدمت و پیشرفت» می گویم، باید بلافاصله کارنامه ام را ارائه کنم. پس اگر شعار می‌دهیم باید کارنامه را هم ارائه کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه ما در کشورمان سه قوه نداریم و چهار قوه یعنی دیوان سالاری داریم، توضیح داد: در داخل سیستم قانون به درستی اجرا نمی شود، چون قوه دیوان سالاری بر سه قوه دیگر سوار است؛ در نتیجه برنامه خوب نوشته و تصمیم خوب می گیریم اما خروجی ندارد و این به معنای شعار دادن و برنامه دادن و کار نکردن است.

قالیباف ادامه داد: دیگر سیستم سلسله مراتبی جوابگو نیست و باید سیستم ها شبکه ای و هوشمند باشند و همه در سامانه ها شکل گیرد؛ در شهرداری تهران بیش از ۲۰۰ سامانه داشتیم و دیگر ۸ ساعت کار نیست و مردم ۲۴ ساعته خدمات می‌گیرند که نتیجه آن شفافیت است.

وی افزود: اگر احساس کردیم در اتاق ها نشسته و شایسته گزینی و شایسته پروری نکنیم، تحول رخ نمی دهد. باید هنر داشته و از تخصص و علم و دنیای جدید استفاده کنیم. در این صورت با کاهش هزینه ها و افزایش کارایی و شفافیت، فساد کمتر می شود.

بزرگ‌ترین فساد در کشور ناکارآمدی است

قالیباف با بیان اینکه ۸۵ درصد اقتصاد دولتی است که منافع خود را دنبال می کند، گفت: وقتی مبارزه با فساد رخ می دهد که دیوان سالاری و تعارض منافع نباشد و در این صورت همه چیز شفاف می‌شود؛ لذا بزرگ‌ترین فساد در کشور ناکارآمدی است و دیوان سالاری و فساد و ضعف در اقتصاد در این جا رخ می دهد.

وی تاکید کرد: ما که خودمان را در معرض رای می گذاریم، مردم گذشته و کارنامه ما را نگاه کنند؛ ممکن است سخنرانی و طرح خوب بدهیم اما آیا در ۴۵ سال گذشته برنامه خود را اجرا کردیم که مردم براساس آن ارزیابی کنند.

این کاندیدای انتخابات در پاسخ به این سوال که در صورت رئیس جمهور شدن، آیا اجازه می‌دهد که رسانه‌ها و یا گزارشگران فساد بدون نگرانی از متهم شدن و یا ضدیت با دولت، از او انتقاد کنند، گفت: ما در مجلس یازدهم این موضوع و سوت زنی را تبدیل به قانون کردیم که ابلاغ شد. مردم در هر کجا می توانند گزارشات متقن خود را ارائه کنند که قانون امنیت و اطلاعات آن ها را حفظ می کند و قانون از آن ها پشتیبانی می کند و بابت آن ها هم پاداش داده می شود.

وی درباره اینکه عزم جدی برای اجرای این قانون دارید، گفت: این قانون برای اجرا ابلاغ شده و حتما عزم جدی برای اجرا داریم، البته هوشمندسازی مهمترین بخشی است که از دیوان سالاری ناکارآمد جلوگیری می کند.

قالیباف در پاسخ به این سوال که در صورت رئیس جمهور شدن نقش اعضای ستاد او در عهده گرفتن مسئولیت کلیدی چیست؟ گفت: من همیشه به کسانی که آبروی خود را گذاشته و من را معرفی می کنند، قول دادم که آن‌ها را شرمنده آبرو و اعتمادتان نمی‌کنم و با کارم جبران می کنم. هیچ وقت نمی گویم اگر رفتم، پستی به شما می دهم. آن ها برای کشورشان زحمت می کشند و من هم وعده می دهم که کار را به درستی انجام دهم.

فرقی بین کسی که در ستاد است و کسی که حضور ندارد، نیست

وی ادامه داد: هیچ فرقی بین کسی که در ستاد است و کسی که حضور ندارد، نیست؛ مهم آن است وقتی در دولت آمدیم براساس شایسته گزینی کار را پیش ببریم.

قالیباف با تاکید بر اینکه همواره اساس کارش جوان و استفاده از نیروهای فعال بوده است، گفت: شایسته گزینی به معنای استفاده از نیروی جوان و فعال بودن و داشتن سابقه است. خیلی وقت ها در شهرداری کسانی بودند که شاید از نظر گرایش سیاسی همراه نبودند اما نیروهای کارامد بودند. آن زمان شهردار ۲۷ ساله را در منطقه گذاشتم و بعد هم اجازه پیشرفت به آن ها داده شد؛ لذا «ارث نیست که سهیمه بدهیم.»

وی درباره اینکه آیا اشخاص کلیدی در کابینه اش را تعیین کرده است، گفت: حتما افرادی در ذهن من هستند اما مطمئن باشید بدون مشورت و خرد جمعی با دیگران تصمیم نمی گیرم.

 اولویت این است در اداره دولت شوک به این مجموعه وارد نشود

وی گفت: اولویت این است در اداره دولت شوک به این مجموعه وارد نشود و اگر بنا بر اصلاحاتی باشد، مبنا کارامدی است و اگر افرادی که کار انجام می‌دهند و کارآمد  و شایسته هستند، سعی می کنیم کار را با آن ها پیش ببریم.

قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا به رسانه ها مشخصا رسانه ملی تعهد می دهد که برنامه های انتخاباتی اش را پایش کنند، گفت: هیچ جا از مدیریت من ندیدید که خود را پاسخگو به مردم نکنم؛ در سال ۹۹ با آغاز فعالیت مجلس یازدهم وعده انجام کارهایی را دادم و روز آخر مجلس یازدهم توضیح دادم که از ۲۱ وعده، ۱۹ مورد مربوط به قانون گذاری اجرایی شد.

وی بیان کرد: بدون شک همه وعده ها زمان بندی داشته و پاسخگو خواهم بود و صداوسیما می تواند در زمان های مشخص پیگیری کند. مطالبه من از رسانه ملی و تمامی رسانه ها رصد این موارد است، من به زمان بندی اعتقاد و ایمان دارم و حداقل در ۲۵ سال گذاشته این گونه کار کردم.

شهید رئیسی خستگی ناپذیر بود

قالیباف درباره شخصت شهید رئیسی گفت: من با شهید رئیسی رفیق بودم؛ اولین آشنایی ام به قبل از انقلاب و سال ۵۶ در مشهد برمی گردد که رفیق شدیم و دوستی و رفاقت تا لحظه شهادت ایشان بود. انصافا شهید رئیسی خستگی ناپذیر و دارای روحیه اخلاص، مردمی، پرتلاش و پرکار بود. ایشان به تراز کارگزار نظام اسلامی و انقلاب اسلامی توجه کرد.

وی توضیح داد: باور ما در نظام اسلامی این است که رابطه بین کارگزار و مردم مثل عدالت است. هیچ چیزی حتی خطر جانی نمی‌تواند مانع بین کارگزار و مردم باشد. شهید رئیسی هیچ وقت ارتباط مردمی اش را با مردم قطع نکرد.

قالیباف در پایان گفت: از مردم تشکر می کنم که ۴۵ دقیقه مهمان خانه‌های آن‌ها بودم و برای آرزوی موفقیت دارم.

پزشکیان: باید با مردم آشتی کنیم

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» با بیان اینکه «امیدوارم خداوند توفیق دهد هرچه بیشتر بتوانیم خدمت‌گذار مردم باشیم»، در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: من در صحبت‌هایی که بعد از ثبت‌نام انجام دادم گفتم که قرار نیست برنامه جدید بنویسیم و قرار نیست سیاست های جدیدی در کشور اجرا کنیم، بلکه سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مشخص است و برنامه‌های توسعه هم وجود دارد؛ هر دولتی که می‌آید باید برنامه‌های موجود را اجرایی کند.

اولویت ما اجرای سیاست‌های کلی و برنامه‌های موجود است

وی تاکید کرد: اگر روزی سیستم اجرایی را در اختیار داشته باشیم، قطعا اولویت ما رفتن به طرف سیاست‌های کلی و اجرای برنامه‌هایی است که به آنجا برسیم.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: معمولاً وقتی دولت‌ها برنامه اعلام می‌کنند، قطعاً کارهایی کارشناسی برای رسیدن به آن انجام داده‌ و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده اند و وظیفه ما این نیست که دوباره برنامه بدهیم، بلکه وظیفه ما این است که برنامه‌ای را که دولت با کار کارشناسی به مجلس داده، ادامه دهیم و سعی کنیم برنامه‌ها را درست و به موقع اجرا کنیم. اگر در ارزیابی‌هایی که ممکن است در آینده شکل بگیرد، ببینیم که برنامه یا نیروهای اجرایی ممکن است نواقصی داشته باشند، اصلاحاتی در مسیر باید شکل بگیرد. مشکلی که در دولت‌ها و تغییر مدیریت‌ها داریم این است که هر کسی می آید برنامه و مسیر را تغییر می دهد.

نیازی به نوشتن برنامه مجدد برای اجرای برنامه فعلی نیست

پزشکیان با تاکید بر اینکه از نظر علمی اصولاً برنامه معلوم و راه مشخص است گفت: وظیفه کسی که جای فرد قبلی می‌آید ادامه مسیر قبلی است؛ حال اگر راه نامناسب بوده باید کارشناسی مجدد انجام داد و اگر راه مناسب است، لزومی ندارد که برنامه مجدد بنویسیم. نقشه کشیده شده و سیاست معلوم است و وظیفه مجریان اجرای مسیرهایی است که ما را به اهداف برساند. در نتیجه نیازی به نوشتن برنامه مجدد برای اجرای برنامه فعلی نیست.

مجریان را چابک‌تر کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تناقضی میان برنامه هفتم توسعه و برنامه‌های دولت جنابعالی وجود داشته باشد؟ اظهار کرد: تناقض اگر خلاف جهت سیاست باشد باید اصلاح شود، اما اگر برنامه در جهت اجرای سیاست‌ها است باید برنامه را ادامه داد. اگر این برنامه نیازمند بازنگری جهت تسریع در کار است باید استراتژی که ما را به هدف برساند را پیاده کرد. کاری که باید در دولت انجام دهیم این است که مجریان را چابک‌تر کنیم تا ما را به هدف نزدیک‌تر کند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: آنچه که اصلاحات و تجربیات بین‌المللی در اختیار کارشناسان قرار داده ۳ اصل و ۵ استراتژی است؛ در جهت رسیدن به اهداف باید سه اصل مسئولیت پذیری، طی کردن مسیر دستیابی به هدف و پاسخگویی را در نظر بگیریم. اگر می‌خواهیم که مملکت ما به نتیجه برسد باید مشخص شود که چه کسی مسئول است؟ چه باید بکند و اگر نکرد باید پاسخگو باشد. امروز بنگاه‌های بسیاری داریم که کار را بر عهده گرفتند، مدیریتی می‌کنند، ضرر میدهند اما فوق‌العاده مدیریتی دریافت می‌کنند درحالی که در هیچ جای دنیا به چنین مدیری که سیستم را تخریب میکند و از هدف دور می کند فوق‌العاده مدیریتی داده نمی شود.

پزشکیان همچنین عنوان کرد: ۵ استراتژی نیز عبارتند از مدیریت عملکرد نیروی انسانی، پرداخت بر اساس عملکرد، دادن اختیار، قرارداد بستن کنتراتی یا مدیریت عملکردی و اصلاحات و تغییرات اساسی در نوع برخورد با مدیران. یکی از دلایل تحقق ۲۵ تا ۳۰ درصدی برنامه ششم توسعه این بود که افرادی اجرای کار را بر عهده داشتند که اصلا از برنامه خبر نداشتند و هدف و سیاست را پیگیری نمی‌کردند و مهارت و علم اجرای کار را نداشتند.

مهم این است که هدف گم نشود

وی تاکید کرد: هر دولتی که می‌آید مهم نیست بلکه آنچه مهم است این است که راه تغییر نکند و هدف گم نشود و هر کسی که مسئولیت را می‌پذیرد باید پاسخگو باشد که می‌تواند در جایگاهی که قرار گرفته است، سیستم را به هدف برساند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های خود برای تحقق پیشرفت اقتصادی و نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد، هزینه‌کرد بر اساس عملکرد را اصلی اساسی در اقتصاد عنوان و تاکید کرد: تا زمانی که مکانیزم پرداخت در کشور اصلاح نشود، امکان اصلاح بهره‌وری وجود ندارد. از نظر اقتصادی خدا می‌گوید که اگر ذره‌ای کار خوب کنی پاداش میگیری و اگر ذره‌ای بدی کنی نتیجه آن را خواهی دید درحالی که در سیستم دولتی چه کاری انجام شود و چه کاری انجام نشود حقوق پرداخت می‌شود و این مکانیزم از نظر اعتقادی غلط است. از نظر علمی نیز در دنیا شرایط به گونه‌ای نیست که کاری انجام نشود و حقوق پرداخت شود. بنابراین بهره‌وری با هدفمند کردن فعالیت‌ها، مسئولیت پذیری نیروهای انسانی و پاسخگویی امکان پذیر است.

پزشکیان با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مسائلی که در کشور ما گم شده موضوع عدالت است، گفت: ما از عدالت حرف می‌زنیم اما هیچگاه سهم مناطق محروم را پرداخت نمی‌کنیم؛ اگر به مناطق مختلف نگاه کنیم، در میدان عمل چیزی از عدالتی که از آن صحبت می‌کنیم، وجود ندارد. امروز در اطراف تهران همه چیز در حال گسترش است در حالی که سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری پیشگیری از توسعه نامتناسب و انتقال نیروها جهت برقراری تعادل میان منابع و مصارف است. به نظر من تهران و سایر شهرهای بزرگ روزی با مشکلات آب و محیط زیست مواجه خواهند شد.

به دنبال رضایت مشتریان داخلی باشیم

وی با بیان اینکه کاری که باید بر اساس سیاست‌های کلی انجام شود مدیریت عملکرد نیروی انسانی، پرداخت بر اساس عملکرد و دادن اختیار و پاسخگویی است، عنوان کرد: یکی از مسائل مهم دیگری که باید اصلاح شود تامین رضایت مشتریان داخلی است؛ اگر این مشتریان ناراضی باشند بهترین برنامه‌ها نیز محقق نمی‌شود. این مشتریان داخلی کارکنان و پرسنلی هستند که می‌خواهند برای ما کار کنند تا به اهداف دست یابیم؛ وقتی این مشتری راضی نیست و او با پولی که دریافت می‌کند نمی‌تواند خانه‌ای برای خود کرایه کند و زندگیش را بگذراند و فشار مالی زیادی دارد انتظار اینکه او بیاید و سایر کارها را به درستی انجام دهد غیر ممکن است؛ بنابراین در ابتدا باید نگاهی که به نیروهای سیستم اعم از معلمان، پرستاران، کارگران و سایرین وجود دارد اصلاح شود و کاری کنیم که زندگی این افراد بچرخد؛ سپس باید از آنها خواست تا کار کنند و ما را به اهداف برسانند. باید کاری کنیم که مشتریان داخلی ما راضی شوند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌هایش در خصوص رشد اقتصادی مورد اشاره در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: بر اساس نظر کارشناسان، اقتصاد علم وسیعی است و اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه‌گذاری انجام دهیم؛ چرا که بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش می‌یابد؛ سرمایه‌گذاری نیز به این بستگی دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را در نظر می‌گیریم. آیا فقط کشور را می‌بینیم یا اینکه منطقه را نیز در نظر می‌گیریم؟ هرچقدر دید ما وسیع‌تر باشد طبیعی است رشد ما افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.

باید مردم را در صحنه نگه داریم

پزشکیان افزود: اگر می‌خواهیم به رشد مورد نظر برسیم باید به دو کار اساسی که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری نیز به آن اشاره شده، عمل کنیم؛ گام اول مشارکت مردم و به صحنه کشیدن آنها در اقتصاد و سپس شکستن یخ اختلاف میان دولت و مردم است؛ الان بین مردم و دولت شکاف ایجاد شده است و باید مردم را در صحنه نگه داریم؛ باید مغزها، استعدادها و نیروهای نخبه‌ای که به دلیل رفتارهای ما در حال خروج از کشور هستند را در کشور نگه داریم؛ چراکه اینها هستند که می‌توانند ما را به رشد مورد نظر برسانند.

نمی‌توانیم با تصمیمات خلق‌الساعه به اهداف دست یابیم 

وی با تاکید بر لزوم شکل ‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه و ایران گفت: برای این سرمایه‌گذاری باید رضایت و امنیت برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد تا او در کشور ما سرمایه‌گذاری کند؛ ما نمی‌توانیم با قانون‌های و تصمیمات خلق‌الساعه و تغییرات مدیریتی و روشی به چنین اهدافی دست یابیم. با ثبات در قانونگذاری و تصمیم‌گیری و همچنین ثبات در برخورد با تولید کنندگان، احترام به نخبگان و توانمندان و همچنین توجه به افکار و ایده‌های آنها و برداشتن موانع از سر راه این افراد می‌توان به رشد ۸ درصدی دست یافت.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه با شعار دادن نمی‌توان به رشد ۸ درصد و اهداف دیگر دست یافت اظهار کرد: زمانی که توانستیم با مردم آشتی کنیم و اعتماد سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار را جلب کنیم و به کارشناس و تولید کننده احترام بگذاریم، دستیابی به اهداف نیز امکان پذیر است.

پزشکیان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌های جنابعالی می‌تواند عملکرد منفی سرمایه‌گذاری را مثبت کند گفت: برنامه‌ریزی‌های ما همان برنامه‌ریزی‌های دولت است و ما باید نگاهمان را اصلاح کنیم؛ من به عنوان سیستم و مدیر باید مردم را به عنوان سرمایه‌های کشور ببینیم؛ رهبری شعار سال را تولید با مشارکت مردم تعیین کردند؛ غیر ممکن است که با نگاهی محدود و افرادی که فقط دور و بر خود را می‌بینند مردم را جلب کرد و مشارکت آنها را عملیاتی کرد، بلکه زمانی می توانیم مشارکت مردمی را ایجاد کنیم که بیایند و آزاد باشند و بدانند که ما با آنها می‌توانیم به اهداف دست پیدا کنیم؛ منظور من از مردم آن نخبه و آن سرمایه‌گذاری است که به خاطر رفتار غلط من به عنوان دولت در حال فرار کردن از کشور است.

وی تاکید کرد: اگر دولت من روی کار بیاید، دست این افراد را می‌بوسیم و از آنها خواهش می‌کنیم تا در کشور بمانند چرا که اگر این افراد ماندند و سرمایه‌گذاری کردند ما می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و رشد اقتصادی را تحقق دهیم. باید بپذیریم که اگر می‌خواهیم به اهداف سیاست‌های کلی دست یابیم دنبال افرادی بگردیم که مهارت و علم را دارند.

این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا محتوای برنامه هفتم را برای تحقق اهداف سیاست‌های کلی کافی می‌دانید؟ گفت: با توجه به اینکه دولت برای تدوین برنامه هفتم کار کارشناسی انجام داده است، محتوای آن را ندیده‌ام به همین دلیل نمیتوان قضاوت کنم، اما تصور من این است که حتماً دولت کار کارشناسی انجام داده است که این برنامه را به مجلس ارائه کرده است. به نظر من باید جذب مشارکت دانشگاهیان، نخبگان، تولیدکنندگان و کسانی که در بازار سرمایه و تولید فعال هستند، انجام شود و موانع از پیش روی این افراد برداشته شود.

در مملکت به نوشتن روزانه قانون نیازی نداریم

پزشکیان با تاکید بر اینکه هر کسی که می‌خواهد در سیستم مسئولیت بپذیرد باید دستورالعمل روشنی در اختیار او قرار بگیرد، عنوان کرد: امروز نه دستورالعملی به مسئولان داده می‌شود و نه از آنها تحقق برنامه‌ها مطالبه می‌شود. به نظر من ما در مملکت به نوشتن روزانه قانون نیازی نداریم بلکه باید به قوانین موجود توجه و آنها را اجرایی کنیم و مجلس نیز موظف است اجرای قوانین موجود را از دولت‌ها مطالبه کند.

باید ‏fatf داخلی پیاده کنیم

وی با تاکید بر لزوم شفافیت داده‌ها در کشور گفت: اگر داده‌ها در کشور شفاف شود به راحتی می‌توان جلوی قاچاق، زمین خواری، رانت و رشوه را گرفت. در مجلس وقتی برخی می‌خواستند با fatf مخالفت کنند، می‌گفتند که اگر این موضوع را بپذیریم آمریکا میفهمد که چقدر پول را در کجا هزینه کردیم؛ من با پذیرفتن یا نپذیرفتن fatf کاری ندارم اما معتقدم که باید ‏fatf داخلی پیاده کنیم و حداقل کاری کنیم که در کشور ما پول گم نشود.

علت گم شدن پول در کشور به دلیل عدم شفافیت در داده‌ها است، این در حالیست که قوانین مربوط به این موضوع نیز وجود دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت احتمالی خود جهت تحقق اهداف برنامه هفتم در خصوص ریشه کنی فقر مطلق اظهار کرد: دولت من قرار است همان برنامه‌ای که نوشته شده را اجرایی کند؛ آنچه که می‌تواند هزینه را از دوش مردم بردارد و ما را به عدالت نزدیک کند این است که دولت، مجلس و قوه قضاییه بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند.

مسئولان بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما برای عده‌ای مدارسی را ایجاد کرده‌ایم که با هزینه‌های سرسام‌آور اداره می‌شود و کسانی که وارد دانشگاه‌های دولتی می‌شوند نیز از این دانشگاه‌ها هستند، افزود: اگر می‌خواهیم ضریب جینی اصلاح شود باید بر اساس عدالت آموزش و خدمات سلامت ارائه دهیم و به سالمندان و مناطق محروم توجه ویژه کنیم. باید مسئولان بر سر سفره‌ای بنشینند که مردم نشسته‌اند؛ اگر این کار را انجام دهیم مردم می‌توانند به ما اعتماد کنند اما اگر این کار را نکنیم ظریب ها صرفا عددهایی است که نوشته شده است و محقق نمی‌شود و در نهایت نیز تقصیر را نمی‌پذیریم و به گردن آمریکا می‌اندازیم.

پزشکیان در پایان تصریح کرد: ما باید خود را اصلاح کنیم و اگر خودمان را اصلاح کنیم مردم عزیز کشورمان به ما اعتماد می‌کنند و ما را قبول خواهند کرد؛ در آخرت از صداقت ما سوال خواهند کرد؛ اگر با مردم صادقانه رفتار کنیم، مردم عزیز ما عزیز و بزرگ هستند و پای انقلاب مانده‌اند. در جریان فاجعه ای که اتفاق افتاد و رئیس جمهور محترم و عزیزان را از دست دادیم مردم باز به خیابان‌ها آمدند و حماسه خلق کردند؛ این مردم ارزش آن را ندارند که با آنها صادق نباشیم بلکه باید به آنها با صداقت رفتار کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولتش در خصوص مولدسازی اموال دولت اظهار کرد: من معتقدم که دولت در گذشته حتماً در این زمینه برنامه داشته است و ما نیز آن برنامه‌ها را اجرا خواهیم؛ اگر برنامه‌ای داشته باشد ما قرار نیست آن را تغییر دهیم و حتماً آن را اجرایی می‌کنیم. وظیفه هر دولتی که می‌آید تغییر ریل و مسیر نیست بلکه رفتن بر مسیری است که پیشتر طراحی شده است؛ حال اگر در این طراحی اشکالی وجود دارد می‌توان نواقص را با کار کارشناسی برطرف کرد.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: امیدوارم خداوند ما را شرمنده مردم عزیز کشورمان که تا امروز صادقانه پای انقلاب مانده‌اند و سختی‌ها را با جان دل پذیرفتند، اما لایق وضعیت فعلی نیستند که ما برای آنها ایجاد کرده‌ایم، نکند.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استقبال مردم پایتخت از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر
مراسم چهلمین روز شهادت امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم
عید غدیر، میهمان موکب‌های دانشگاهی باشید
گزارش تصویری پنجمین مناظره نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری
اهدای عیدانه رهبر انقلاب به دریادلان حاضر در جزایر نازعات
قاضی‌زاده‌ هاشمی به نامزدهای ریاست‌جمهوری عیدی داد +فیلم
رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است
از واقعه غدیر چه می‌دانیم؟!
میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد
قالیباف در مناظره پنجم: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم
جلیلی در مناظره پنجم: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید
زاکانی در مناظره پنجم: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم
قاضی‌زاده در مناظره پنجم: ۱۴ اقدام اجرایی را با قوت انجام می‌دهم
رهبر انقلاب: کسی که توانایی استفاده از فرصت‌ها را داشته باشد اصلح است
رهبر انقلاب: برخی با لبخند دشمن خاطرشان جمع و با لالایی دشمن خوابشان می‌برد+فیلم
فرد اصلح از نظر رهبر انقلاب کیست +فیلم
عکس| دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در روز عید غدیر
نامزدها در راه برگزاری آخرین مناظره
نرخ تورم نزولی میراث شهید رئیسی برای دولت آینده
رهبر انقلاب: مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات مهم است
بیانیه ۳۰۰ نفر از اساتید، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان دانشگاه شریف در حمایت از جلیلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top